
Indonesia 106 (October 2018) 

“DOESN’T EVERYONE SUPPORT 
SHARI Aʿ?” JOURNALISM AND 

COMPETING ETHICAL STANDARDS 
IN ACEH, INDONESIA 

Janet Steele 

What do Muslims in Aceh mean when they say they “support,” “defend,” or “care 
about” shariʿa?  

On the one hand, shariʿa is the “way” or “path,” a set of obligations and rules for a 
good life that every Muslim should follow. On the other hand, shariʿa can also mean 
“Islamic law”—or, in the case of Aceh, a set of man-made ordinances regulating 
behavior and providing harsh punishments for those who stray. Two seminal studies 
of shariʿa in Aceh have recently suggested that shariʿa is both an “experiment in social 
engineering” ideally leading to social transformation, and a highly personal means of 
becoming a “better” Muslim.1 Although my study is informed by both works, the 
focus is slightly different. In the case under consideration, nearly everyone involved 
invoked shariʿa to defend or justify an ethical position that he or she had otherwise 
already reached.  
                                                   
Janet Steele is an Associate Professor in the School of Media and Public Affairs at the George Washington 
University. The author thanks Uzair, Yarmen Dinamika, Taufik al Mubarak, Rizki Maulida, and Jufri Zal 
M Daud for their many kindnesses in Banda Aceh; and Joel Kuipers, Fauwaz Abdul Aziz, and an 
anonymous reviewer, who each gave earlier drafts a careful reading and offered helpful suggestions. She 
dedicates this essay to the memory of Leo Batubara (1939–2018). 
1 See: Michael Feener, Shariʿa and Social Engineering: The Implementation of Islamic Law in Contemporary Aceh, 
Indonesia (Oxford: Oxford University Press, 2013), xi; and David Kloos, Becoming Better Muslims: Religious 
Authority and Ethical Improvement in Aceh, Indonesia (Princeton: Princeton University Press, 2017), 1. 



 Janet Steele 

 

36 

 

Recent scholarship in anthropology has focused on the seeming contradiction 
between religion as a “grand scheme” of moral imperatives, and an everyday practice 
in which people negotiate, occasionally circumvent, and otherwise try to reconcile 
God-given mandates with the reality of their daily lives. Islam, for example, is not only 
what Samuli Schielke and Lisa Debevec have called a “normative doctrine” or 
“comprehensive metaphysical moral and spiritual order,” but also a set of practices 
and beliefs that are “very sincere in some moments and contradictory in other[s].”2 
Like Schielke and Debevec, I take everyday practice as a starting point, and focus on 
those moments in which “people navigate a complex and inconsistent course of life 
partly by invoking a higher moral, metaphysical, and spiritual order.”3  

Related work in the study of ethics has posited that, aside from the normative 
morality of religion, human behavior is also governed by the “rough road” of the 
everyday “entangling of lives” that exist outside of Islam, sectarian, and religious 
identities.4 In the case of the 2012 dispute over journalism ethics and shariʿa in Aceh, 
triggered by the circumstances of a teenager’s death (described later) and the focus of 
this article, the road was often encumbered by a thicket of personal and professional 
relations that had nothing at all to do with Islam. In this way the differing views of 
shariʿa held by journalists in Banda Aceh parallel the informal discussions of press 
ethics that take place within newsrooms, journalists’ listservs, and among the public 
at large. Like shariʿa, the Code of Ethics mandated by the 1999 Indonesian Press Law 
is something that everyone formally “supports,” but which is still highly contested in 
everyday practice.  

 
Background: Shariʿa in Aceh 

As is well-known, Aceh has been seen as “special” by both law and reputation 
since Dutch colonial times. The Acehnese perceived the armed struggle against the 
Dutch to be a holy war, thus contributing to the view of Aceh as a place of religious 
fanaticism. After independence in 1945, disappointment at the failure to transform 
Aceh into a religious polity culminated in the outbreak of an armed rebellion in 1953, 
and the attempt to establish an “Islamic State of Indonesia.” This conflict ended in 
1962, when the central government in Jakarta granted Aceh special autonomy in the 
realm of religion, education, and local custom.5  

The discovery of oil and natural gas in North Aceh in the early 1970s led to more 
unrest and demands for political independence, along with the establishment in 1976 
of the Free Aceh Movement (Gerakan Aceh Merdeka, GAM). The resulting armed 
struggle, which is estimated to have claimed between twelve and twenty thousand 
lives, lasted more than twenty-five years.6  
                                                   
2 Samuli Schielke and Lisa Debevec, Ordinary Lives and Grand Schemes: An Anthropology of Everyday Religion 
(New York: Berghahn Books, 2012), 1. 
3 Schielke and Debevec, Ordinary Lives and Grand Schemes, 2. 
4 Hayder Al-Mohammad and Daniela Peluso, “Ethics and the ‘Rough Ground’ of the Everyday: The 
Overlappings of Life in Postinvasion Iraq,” HAU: Journal of Ethnographic Theory 2, 2 (2012): 50. 
5  Kloos, Becoming Better Muslims, 3–4.  
6 Edward Aspinall, Islam and Nation: Separatist Rebellion in Aceh, Indonesia (Singapore: NUS Press, 2009), 
cited in Kloos, Becoming Better Muslims, 4.  



 Journalism and Competing Ethical Standards  

 

37 

With the fall of President Suharto in 1998, successors B. J. Habibie and 
Abdurrahman Wahid each tried to resolve the Aceh conflict with offers of special 
status. In 2002–03, Aceh Governor Abdullah Puteh issued a series of bylaws 
regulating creed, worship, and religious symbolism, as well as criminal sanctions for 
gambling, illicit sexual relations, and the use of intoxicants. However, because of the 
violent and ongoing clashes between GAM and the Indonesian military (Tentara 
Nasional Indonesia, TNI), these regulations “made only a modest impact on Achenese 
society.”7 

The 2004 tsunami changed everything.8 A peace agreement with GAM was signed 
in 2005, and the armed movement was transformed into a political party, the Aceh 
Party, which has held power more or less ever since. In 2006, new regional regulations 
(the Law on Governing Aceh) were passed by the People’s Consultative Assembly in 
Aceh (Dewan Perwakilan Rakyat, or DPR Aceh), giving local authorities the power to 
enforce Islamic criminal bylaws (qanun jinayat). These included, as mentioned, 
prohibitions against gambling, the consumption of alcohol, and improper relations 
between the sexes. 

 
The Case 

On the night of September 3, 2012, sixteen-year-old Putri Erlina and her female 
friend were detained by the Wilayatul Hisbah, or “shariʿa police,” in Langsa. Their 
offense was being out after midnight in an open field. After being questioned for 
hours and told not to engage in such behavior again, the two were sent home, as they 
had committed no punishable offense. Putri went to her aunt’s house in Aceh Timur.  

Before Putri was released, however, the Wilayatul Hisbah contacted a local 
reporter from Prohaba, a broadsheet devoted to sex, crime, and mysticism. The 
reporter did a quick story, which was published the next morning with the headline 
“Dua Pelacur ABG Dibeurerkah WH” (Two teen prostitutes detained by WH [Shariʿa 
Police]).9 

Two days later, Putri returned to her father’s house in Langsa. Her father and 
older brother were there when she returned, but left shortly thereafter to attend a 
wedding party. When they came home some hours later, they discovered that she had 
hanged herself. On September 10, two days after Putri was buried, her family found a 
farewell note, in which she said that she had never sold herself, but that she had 
shamed the family.  

At this point, the stories about what happened begin to diverge. AJI Banda Aceh, 
the local branch of the national Alliance of Independent Journalists (Aliansi Jurnalis 
Independen), called a press conference on September 17, and said that Prohaba, which 
                                                   
7 Feener, Shariʿa and Social Engineering, xvii. 
8 The magnitude 9.0 earthquake and resulting tsunami is estimated to have killed more than 131,000 
people in Aceh province alone. Shannon Doocy, Abdur Rofi, Claire Moodie, Eric Spring, Scott Bradley, 
Gilbert Burnham, and Courtland Robinson, “Tsunami Mortality in Aceh Province, Indonesia,” Bulletin of 
the World Health Organization 85, 4 (2007): 275. 
9 “Dua Pelacur ABG Dibeureukah WH,” Aceh Tribune News, September 4, 2012, http://aceh.tribunnews.com/ 
2012/09/04/dua-pelacur-abg-dibeureukah-wh. Aceh Tribune News is the online version of Prohaba and 
Serambi Indonesia. 



 Janet Steele 

 

38 

 

is owned by Serambi Indonesia, Aceh’s biggest and most prominent newspaper, had 
violated the journalists’ Code of Ethics as codified in Press Law. 

According to Taufik Al Mubarak, who was at that time the head of AJI Banda 
Aceh’s organization division, there were no Serambi journalists at the press conference. 
Regardless of whether this was true, there were Serambi journalists on AJI’s internal 
mailing list, and it was comments that had been published on this listserv that raised 
the newspaper’s ire.10 According to Yarmen Dinamika, Serambi’s managing editor, AJI 
officials had said that Putri Erlina killed herself because of the headline in Prohaba. 
Serambi’s editors could not tolerate these accusations, and on September 25 filed a 
police report under Indonesia’s criminal code (KUHP, Kitab Undang-undang Hukum 
Pidana), demanding that Taufik Al Mubarak be charged with mencemarkan nama baik, or 
criminal defamation.11  

Meanwhile, on September 19, Eko Maryadi, the head of AJI Indonesia, and 
Maimum Saleh, the head of AJI Banda Aceh, filed a formal complaint with the 
Indonesian Press Council, stating that Prohaba, Aceh Tribune News, and the Medan 
newspaper Waspada had violated the journalistic Code of Ethics.12 Senior journalist 
and press activist Leo Batubara, the former deputy chair of the Indonesian Press 
Council, led a team of five Press Council members who convened a hearing in 
Medan.13 

Mediation failed, and on October 25 the Press Council issued an evaluation and 
recommendation from Jakarta. All three publications were found to have violated the 
journalistic Code of Ethics, and it was suggested that they apologize to the family of 
Putri Erlina, and give her relatives the right to reply. The Press Council refused to rule 
on whether the story in Prohaba had led to Putri’s suicide, as such a question was 
outside of its jurisdiction.  

Before going into the conflicting narratives that came out of the tragedy, it is 
important to explain the role of the Press Council, which owes its creation to 
Indonesia’s landmark 1999 Press Law. Signed into law by President Habibie on 
September 23, 1999, as one of his last legislative acts, UU Pers no. 40/1999 has 
received widespread acclaim as a model press law. Batubara, who was at that time the 
head of the Indonesian Newspaper Publishers’ Association, called it a “masterpiece.”14 
By effectively eliminating state control of print media, the 1999 Press Law redefined 
Indonesian press–government relations. Yet Indonesian courts have not been 
consistent in using the law in cases involving the press.  
                                                   
10 Taufik Al Mubarak, interview, December 22, 2017. 
11 “Prohaba Lapor Plh Ketua AJI ke Polisi,” Aceh Tribune News, September 26, 2012, http://aceh.tribunnews.com/ 
2012/09/26/Prohaba-lapor-plh-ketua-aji-ke-polisi 
12 Waspada had stated that Putri came from a “broken home” (English in the original) and “plunged into 
the black world because of economic pressure.” See Pernyataan Penilaian dan Rekomendasi (PPR) Dewan 
Pers Nomor: 15/PPR-DP/X/2012, 16/PPR-DP/X/2012, and 17/PPR-DP/X/2012. 
13 Press Council working group expert Christiana Chelsia Chan explained that Medan was chosen for 
logistical reasons (Medan features many more flights and hotels than does Banda Aceh) and to save 
money. Interview, July 27, 2018. 
14 Leo Batubara, email to author, October 23, 2007. For a history of the 1999 press law, see Janet Steele, 
“The Making of the 1999 Indonesian Press Law,” Indonesia 94 (October 2012): 1–22. 



 Journalism and Competing Ethical Standards  

 

39 

The 1999 Press Law guaranteed freedom of the press, eliminated licensing as a 
means of controlling the press, removed the government’s ability to ban publications, 
and limited the power of the government to introduce subsequent regulations on the 
press. It also removed restrictions on who might practice journalism, and guaranteed 
the rights of journalists to join associations of their own choice; to seek, acquire, and 
disseminate ideas and information; to be free of censorship; and to refuse to divulge 
the names of their sources. Significantly, and for the first time, the law also provided 
penalties of fines or imprisonment for those who attempted to restrict press freedom 
(rather than the reverse), and allowed for self-regulation of the press through the 
establishment of an independent press council and a Journalistic Code of Ethics (Kode 
Etik Jurnalistik).  

Of course, as Hafez has argued, it is important to distinguish formal codes of 
ethics from the more informal discussions of ethics that take place within the broader 
public sphere. Indonesian journalists today still face a number of serious challenges—
most notably from the defamation provisions of the criminal code that are at odds 
with the Press Law.15 The criminal code contains at least forty clauses that can be used 
against journalists.16 Although the Press Council is supposed to adjudicate in media 
disputes—and despite a 2005 Supreme Court ruling that the Press Law should be 
used in all cases involving the press—authorities continue to undermine the council’s 
mandate by bringing defamation charges to the courts. 

 
Competing Narratives 

Serambi Indonesia is, as noted earlier, the most important newspaper in Banda Aceh. 
Founded in 1989, its story is in many ways a classic example of the obstacles faced by 
those who wished to establish a print publication under Suharto’s New Order 
government.17 The newspaper was the idea of Governor Ibrahim Hasan (1986–93), 
who helped broker a series of meetings between the would-be publishers of the paper 
and Jakob Oetama, the founder of the Jakarta-based daily Kompas.18 The new paper 
would use the required SIUPP (Surat Izin Usaha Penerbitan Pers, Press Publisher’s 
Business Permit) of an existing weekly called Mimbar Swadaya, and would be one of 
twenty newspapers in Kompas-Gramedia’s Divisi Pers Daerah, or regional press 
division.19  

In his history of Serambi, Chaerol Riezal has noted not only the difficulty of 
reaching an agreement between Kompas, the owners of Mimbar Swadaya, and the 
governor, but also of obtaining the necessary permits from Indonesia’s department of 
information. In addition to the usual administrative and financial hurdles, such a deal 
                                                   
15 Kai Hafez, “Journalism Ethics Revisited: A Comparison of Ethics Codes in Europe, North Africa, the 
Middle East, and Muslim Asia,” Political Communication 19 (2002): 225–50.  
16 https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2017/indonesia 
17 David T. Hill, The Press in New Order Indonesia (Jakarta: Pustaka Sinar Harapan, 1994). 
18 H. Sjamsul Kahar, “Harian Serambi Indonesia, Beginilah Riwayat Awal,” in Darmansyah, ed., Perjalanan 
di Lintas Sejarah: 20 Tahun Serambi Indonesia,  (Banda Aceh: PT Aceh Media Grafika, 2009). 
19 In many ways, the founding of Serambi resembled the founding of Suara Timor Timur, including the role 
of Valens Gowa Doy. See Janet Steele, “The Voice of East Timor: Journalism, Ideology, and the Struggle 
for Independence,” Asian Studies Review 31, 3 (2007): 261–82. 



 Janet Steele 

 

40 

 

required approval for both a name change and a switch from weekly to daily 
publication.20 The paper would be called Serambi Indonesia (“the veranda of Indonesia”), 
a reference to “Serambi Mekka,” or the veranda of Mecca—a name that is often given 
to Aceh.  

Despite the benefits of financial support, equipment, management assistance, and 
training for journalists, affiliation with Kompas-Gramedia came at a cost. Kompas, a 
paper that Benedict Anderson once described as the New Order’s newspaper par 
excellence, was widely assumed to be connected to the Catholic Church, an obvious 
liability in majority-Muslim Aceh. 21  The paper was also known for a style of 
journalism that senior Indonesian editor Rosihan Anwar described as jurnalisme 
kepiting: “crab-like” journalism that engaged with power by moving ahead when 
conditions were good and retreating when they were not. 

Kompas’s style of reporting was certainly useful in Aceh during the political conflict, 
when journalists were caught between the Free Aceh Movement and the Indonesian 
military. Riezal’s history of Serambi describes the period between 1999 and 2004 as a 
“low tide … characterized by gunfire, kidnapping, and criminal acts.” And it was not 
only the journalists who came under attack—it was also the circulation staff, the front 
office, the agents, the people who delivered the papers, and the drivers. During this 
five-year period, as many as eight company cars were burned “by unknown people.”22 

 
Attacks on Shariʿa 

Nurdinsyam has the look of a crime reporter. A straight shooter, the fifty-
something chief editor of Prohaba has a gravelly voice and the hardened demeanor of 
someone who has seen it all. We met at a noisy coffee shop in Banda Aceh, where he 
appeared to know nearly everyone.23 Nurdinsyam was the managing editor of Prohaba 
at the time of the story’s publication, and he is adamant: there was nothing wrong 
with the headline in Prohaba, or with the use of the word pelacur (prostitute), because 
Putri had already confessed as much to the shariʿa police at 4:00 in the morning when 
she was detained. “We got that word from her own doings,” he said. “There were 
witnesses.”  
                                                   
20 Chaerol Riezal, “Perkembangan Surat Kabar Serambi Indonesia (1989–2015)” (Skripsi Program Studi 
Pendidikan Sejarah Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Syiah Kuala Darussalam, Banda 
Aceh, 2016), 54. 
21 Quoted in Ignatius Haryanto, “Journalism Kepiting” [Crab journalism], Pantau (June 3, 2002), 
https://www.pantau.or.id/?/=d/181. As AJI’s Taufik Al Mubarak explained to me, “Before, the Aceh 
people were a bit resistant to Serambi Indonesia because they knew that in the background was Kompas, 
which is Catholic. So the rumor emerged that one rupiah from the sale of each issue of Serambi went to 
the church. So because of this they had a ceramah [speech] that denied this was Catholic media. And after 
that Serambi had a regular column called Konsultasi Agama Islam [Islamic Consultation]. It was done by 
Professor Muslim Ibrahim, the former head of MPU [Majelis Permusyawaratan Ulama, Ulama 
Consultative Council]. The column emerged after there were a lot of attacks on Serambi” (interview, 
Taufik al-Mubarak, December 22, 2017). 
22 Riezal, “Perkembangan Surat Kabar Serambi Indonesia,” 122–25. 
23 Nurdinsyam, interview, December 22, 2017. 



 Journalism and Competing Ethical Standards  

 

41 

“She was a young girl, she was often in the street, night until morning, and she 
was connected with free sex,” he said. Moreover, he continued, the word “pelacur” 
doesn’t even have to refer to sex: 

Pelacur is not limited only by nafsu biologis [biological lust]. It can also be 
forsaking one’s self-esteem, or dignity. For example, a journalist doesn’t work 
in keeping with his profession. But he works by receiving money, envelopes 
from another person. He is prostituting his profession. A teacher, he doesn’t 
teach what’s true, but has another profession outside and ignores his students. 
He is prostituting his profession. So there are wider meanings than “selling 
yourself” for sex. But it is a general meaning, people who sell themselves. 

Pointing out that Prohaba is like “yellow journalism” everywhere—“you’ve seen Pos 
Kota in Jakarta, right?”—Nurdinsyam concluded that the only reason the paper gets 
special attention is because it’s in Aceh, and outsiders want to use it to attack shariʿa. 
“Because it happened in Aceh,” he said, “an area that is under scrutiny, an area that is 
being watched by everyone, it became an opportunity for them to enter and attack 
Aceh. Who are ‘they’? Media friends, human rights activists. They entered, and the 
headline was the door they used to enter and attack shariʿa.” 

According to Nurdinsyam, there were even darker forces at play. The attack on 
Prohaba was not only driven by a desire to menggugat (sue or rebuke) shariʿa, it was 
also strongly influenced by outsiders with an international anti-shariʿa agenda. Even 
national media, such as Tempo, which had published a cover story that was critical of 
the way in which shariʿa had been implemented in Aceh, were part of the problem, he 
said. And when outsiders and those with a “secular” agenda, such as Human Rights 
Watch and Tempo, got involved, there was no choice but to establish an organization 
that would defend shariʿa. This, he said, led to the founding of KWPSI (Kaukus 
Wartawan Pembela Syariat Islam), the Caucus of Journalists who Defend Islamic 
Shariʿa. Nurdinsyam’s position is straightforward: the people of Aceh want shariʿa, and 
it is the law. KWPSI was established to ensure that shariʿa would be implemented in 
Aceh in accordance with the law. 

Together with friends, we made the group in order to create a caucus of 
journalists who agreed to advocate for the implementation of Shariʿa Islam in 
Aceh. I felt that shariʿa was facing a challenge from outside, and from our own 
journalists as well. We are Muslim journalists, and we wanted the decisions of 
Aceh to be implemented in a proportional way. Meanwhile, there are some 
friends from overseas, like Human Rights Watch, that protest the 
implementation of shariʿa. But there are already regulations, there are already 
laws that have already been studied and socialized and received by the public. 
We wanted the implementation of this in Aceh. And we want the 
implementation to take place in the way that has already been outlined.24  

 
The Company Man 

Yarmen has worked at Serambi Indonesia for nearly his entire career, and is now the 
paper’s managing editor. A friendly man in his early fifties, Yarmen is devoted both to 
                                                   
24 Nurdinsyam, interview. 



 Janet Steele 

 

42 

 

Serambi and to quality writing. During my visit to Banda Aceh in December 2017, 
Yarmen was unfailingly helpful, introducing me to the chief editor of Prohaba, and 
opening doors that would allow me to attend the Wednesday night “pengajian,” or 
religious study meeting of the “Caucus” (KPWSI). Yet at the same time, he was very 
careful to focus on and reinforce Serambi’s view of the matter. His recounting of the 
Putri case is precise. 

The night of the occurrence, a young girl named Putri and her friend were in 
a field called Lapangan Sudirman, in Langsa. She was captured by the 
Wilayatul Hisbah at 4:00 in the morning. Indeed, at that time in Aceh there 
is no law that says a woman can’t sleep in a field. But the problem is that 
she’s in a place that’s not appropriate, in the middle of a field that’s dark. 
“Why are you there?” they ask.  
She said that she was intentionally in the field, and ordered there by her 
germo, her boss. The boss’s name is Kak Dewi. For what? If there is suddenly 
a man who wants to book them, the transaction will take place there. If he 
doesn’t like her, in the house of Ms. Dewi there is still a stock of other 
women who are ready to be invited on dates.  
So Putri was captured, and taken to the office of WH, and interviewed. She 
gave her identity. She was asked “what were you doing there at this hour? By 
12:00 you should have gone home.” She explained again. Therefore, your 
profession is what? “A comfort woman” [wanita penghibur], she answered. She 
admitted it! It’s in the BAP [Berita Acara Periksaan, the official report of the 
investigation]. “Are you are a virgin?” they asked. “I’m no longer a virgin,” 
she answered, “because I have had sex with my boyfriend.” Then she signed 
the report.  
The next morning, at around 8:00, the head of the shariʿa police for Langsa 
telephoned a Prohaba journalist. If you come to the office of WH, there is a 
woman who was captured at 4:00 AM, and she is now being processed.  
Next the journalist came, met with Putri, and interviewed her. Putri asked that 
what she said not be made into a story. Why not? Because she was worried 
about her older brother. Because when she had gone out at night, she had lied 
to her brother. She had said she was sleeping at her friend’s house, but when 
she was captured she was sleeping in a field. So she was afraid.  
But if all requests like that were granted, there would not be any articles 
about sex cases in Aceh. If the Shariʿa Police have processed it, it will be 
become a story. Now, this Prohaba story quoted her statement in the BAP 
that she had confessed that she was a whore. So she had confessed, and she 
had signed.25  

There is no reason to doubt the truth of what Yarmen says, but, as AJI pointed 
out in its Shariʿa News Watch, stories like the one published in Prohaba represent a 
certain literalist style of reporting on the implementation of shariʿa. In Yarmen’s 
view, Putri had signed a confession, so Prohaba had the right to use the word pelacur. 
Admitting that it would have been better had the paper used the words tersangka 
                                                   
25 Yarmen Dinamika, interview, December 19, 2017. 



 Journalism and Competing Ethical Standards  

 

43 

(accused of) or terduga (suspected of), he said that there was otherwise nothing 
wrong with the story.  

Assuming that Putri’s “confession” was obtained fairly, why didn’t the paper use 
it in its story? According to Yarmen—who acknowledged that the Press Council 
ruled that the paper had erred in not including the official report in the story—it was 
probably because of a lack of space. “We didn’t include it because the story had to be 
shortened and so the background wasn’t perfect,” he said. “But we couldn’t be mad 
at our journalist because the background was there in the BAP, and we photocopied 
it. And yes, if it were to be written again, the research from Langsa should have been 
included, including the BAP.”26 

 
Reporting on Shariʿa 

One of the key issues behind the dispute over the Prohaba story was how the 
implementation of shariʿa was being covered in Aceh. As Nurdinsyam had suggested, 
there was concern about this, including from organizations outside of Indonesia. 
One such organization was the Ford Foundation, which funded a grant to 
Indonesia’s Alliance of Independent Journalists to monitor reporting. The program 
was called “Program Mendorong Media Sehat dalam Pemberitaan Syariat Islam di 
Aceh” (Program to Promote Healthy Reporting on Islamic Shariʿa in Aceh). The 
program included forums, trainings, and a bi-monthly publication called Shariʿa News 
Watch, which was first published in March 2012, just a few months before the Putri 
Erlina case occurred. 

AJI was established in 1994 after the banning of Tempo. Standing for 
independence from political power and voicing a strong “anti-amplop” (anti-
envelope)27 stance, it represented a generation of young journalist activists who 
rejected the cozy relations with power that were more typical of the PWI (Persatuan 
Wartawan Indonesia, Indonesian Journalists’ Association). Such friendly relations 
were typical of Serambi Indonesia—which Serambi journalists and critics alike agree 
has been the recipient of considerable local government advertising, especially since 
the 2004 tsunami. Many seasoned journalists resent AJI members as self-righteous 
upstarts, and some of this rhetoric was reflected in the attacks on both AJI and 
Shariʿa News Watch.28  

For its first Focus Group Discussion, AJI invited national Press Council Member 
Agus Sudibyo, who applauded AJI’s efforts to monitor local media, saying that this 
program would indirectly help the Press Council, as one of its duties “is to keep an 
eye on the application of the Journalistic Code of Ethics.”29 Noting regretfully that 
                                                   
26 Yarmen, interview, December 19, 2017. 
27 Sources hoping for favorable coverage will often give envelopes of money to journalists. AJI has taken a 
strong stand against this practice. 
28 Former Tempo editor Bambang Harymurti, himself a founder of AJI, and Leo Batubara believe that bad 
feelings between AJI and PWI underlay the conflict between AJI and Serambi Indonesia. Others confirmed 
this, but as some individuals, such as Yarmen, were members of both organizations, this was impossible 
to prove. For a history of AJI, see Janet Steele, Wars Within: The Story of Tempo, an Independent Magazine in 
Soeharto’s Indonesia (Jakarta: Equinox Publishing, 2005), 254–57. 
29 Mukhtaruddin Yakob, “Kabar dari FGD [Focus Group Discussion]: Jauh Dari Harapan,” Shariʿa News 
Watch 1, 1 (2012): 1.  



 Janet Steele 

 

44 

 

local institutions didn’t seem to appreciate what a focus group discussion was, 
Mukhtarrudin said that, although invited to participate, the Dinas Islam Shariʿa 
(Shariʿa Islam Council) had sent only “staff,” while Serambi Indonesia did not respond 
to the invitation at all.  

AJI Banda Aceh published six issues of Shariʿa News Watch. The quality of research 
it conducted was impressive: quantitative analyses of the types of sources quoted and 
used, analysis of photos, and textual analysis of stories pertaining to shariʿa cases. 
Shariʿa News Watch minced no words in pointing out that many stories about shariʿa 
used vulgar language, ignored the presumption of innocence, and focused largely on 
women as victims. Typical media accounts were one-sided, using only sources from 
the Wilayatul Hisbah and police. Photographs were almost always of women. An 
analysis of four months of stories found that 210 of the 229 stories examined from 
fifteen media outlets (local, national, and online) used what AJI called “technical 
reasoning,” which had the effect of “rationalizing the facts” or appearing to “approve 
of the process of arresting citizens caught violating the qanun, despite the fact that 
media should always maintain a ‘skeptical attitude’ while reporting the news.” 
Concluding with the importance of covering both sides, the article noted, 
“unfortunately this [style of reporting] is only used with the declarations of formal 
sources such as the Wilayatul Hisbah. Meanwhile those who are [arrested or captured 
in raids] don’t get a place in the media,” and incidents of violence against those who 
are detained are not reported on at all.30 

Shariʿa News Watch found Prohaba to be among the worst if not the worst violator 
of the journalists’ Code of Ethics.31 For example, a study published in the first edition 
examined eighteen examples of media, both print and online, including not only local 
papers (such as Serambi Indonesia, Harian Aceh, Rakyat Aceh, Metro Aceh, and Prohaba), 
but also national papers (such as Kompas, Republika, the Jakarta Post, and Koran Tempo). 
Of the seventy stories published in February 2012 that focused on arrests by the 
Shariʿa Police, ten appeared in Prohaba, with Metro Aceh coming in second with eight 
stories. The other papers generally had one or two stories. Of the ten Prohaba stories, 
nine of them focused on illicit sexual relations.32 

In some ways, AJI’s findings are not surprising. Yarmen explained that since its 
founding in 2007, Prohaba has focused on crime. Whereas Serambi, the parent company, 
focuses largely on “politics and sports, education, society, and the environment,” 
surveys showed that what the people of Aceh were really interested in were stories of 
politics, sports, and crime. “So the decision from my seniors was made,” Yarmen said. 
“Serambi would continue to be a paper for the middle class and above, while stories 
about crime—if we did not do them ourselves, they would clearly be done by someone 
else. The morality was not yet fixed, and so it was better if we did them ourselves.”33  
 
                                                   
30 See, for example, Maimum Saleh, “Candu Reasoning,” Shariʿa News Watch 1, 2 (2012): 4–5. 
31 The three worst offenders were Prohaba, Rakyat Aceh, and Metro Aceh, but Prohaba was singled out for 
vulgar language. Riza Nasser, “Analysis Isu Syariat di Media: Luput Menulis Proses Hukum,” Shariʿa News 
Watch, 1, 1 (2012): 6.  
32 Nasser, “Analysis Isu Syariat di Media,” 7. 
33 Yarmen, interview, December 19, 2017. 



 Journalism and Competing Ethical Standards  

 

45 

Journalism and Islam 
Although the principles of journalism may be universal, they are understood and 

expressed within particular political and cultural contexts. In my research on 
journalism and Islam, I have found that Muslim journalists in Indonesia and Malaysia 
see many connections between the principles of journalism and the teachings of 
Islam.34 The pursuit of truth, the need to verify, even the importance of maintaining 
independence of power all have parallels in Islam, as does the injunction never to 
repeat something of a sexual nature about someone else without evidence. For 
example, what Indonesians routinely refer to as “trial by the press” is strikingly 
similar to Islamic prohibitions against gossip, libel, and other forms of defamation.35 
In a text on journalism and Islam, Indonesian State Institute for Islamic Studies 
(Institut Agama Islam Negeri, IAIN) Sunan Ampel journalism instructor Faris Khoirul 
Anam noted that reports of sexual impropriety may not be published until they have 
been proven in a court of law—even if a confession has been made in front of a 
journalist.36 Article 3 of the Code of Ethics states that Indonesian journalists should 
always check and recheck their information, report news in a balanced way, uphold 
the principle of the presumption of innocence, and not mix facts with opinion that 
passes judgment. An explanation beneath Article 3 elaborates that “opinion that 
passes judgment” is the private opinion of the journalist, something different from 
“interpretive opinion,” which is “the opinion of the journalist based on the facts.” The 
idea that the press shouldn’t “judge” someone thus bears a strong resemblance to the 
Islamic injunction against fitnah (slander) or repeating gossip before these accusations 
have been proven in a court of law.37  

The precise nature of good journalism is heavily contested in Indonesia, not only 
among industry practitioners, but also in the wider public sphere. In Aceh, while some 
organizations such as the Press Council and AJI are committed to journalistic ethics 
based on international codes and those enshrined in the Press Law, others, such as 
KWPSI, seem to be drawing upon “shariʿa” in defense of Prohaba’s news judgment. But 
given the clear injunction against gossip, how is it possible to defend even the 
existence of Prohaba? Yarmen’s defense of Prohaba and its relationship to Islam is 
interesting, if somewhat tortured:  

Now, the morality that we developed at the time pointed to the Qur’an. The 
Qur’an doesn’t only contain stories of good behavior, but also of things that 
are bad, meaning that there are examples of things that you should do, as well 
as examples of things that you shouldn’t do.  

                                                   
34 See Janet Steele, Mediating Islam: Cosmopolitan Journalisms in Muslim Southeast Asia (Seattle: University of 
Washington Press, 2018), 11–15. 
35 Janet Steele, “Trial by the Press: An Examination of Journalism, Ethics, and Islam in Indonesia and 
Malaysia,” The International Journal of Press/Politics 18, 3 (2013): 342–59. 
36 Faris K. Anam, Fikih Jurnalistik: Etika & Kebebasan Pers Menurut Islam (Jakarta: Pustaka Al-Kautsar, 2009), 
57. 
37 “Wartawan Indonesia selalu menguji informasi, memberitakan secara berimbang, tidak mencampurkan 
fakta dan opini yang menghakimi, serta menerapkan asas praduga tak bersalah,” Kode Etik Journalistik, 
taken from the website of the Press Council, http://www.dewanpers.org/dpers.php?x=kej&y=det&z= 
7cc41713ba1b1dc60f2f5f6421866712, June 28, 2012. See also Steele, “Trial by the Press,” 351–52. 



 Janet Steele 

 

46 

 

Therefore Prohaba since its very beginning told about social pathologies 
[drinking, gambling, inappropriate contact between the sexes]. Prohaba could 
be categorized as a newspaper for what I call SDM—seks, darah, dan mistik [sex, 
blood, and mysticism].38 

 
The Founding of KWPSI 

Journalists connected with Serambi Indonesia are united in their view that had the 
Alliance of Independent Journalists simply reported the newspaper to the Press 
Council, that would have been okay—but that it was wrong of AJI to hold a press 
conference and publicly accuse Prohaba of causing Putri’s death. This was fitnah, they 
said. Yarmen, for example, also came up with alternative explanations for why Putri 
might have killed herself. Perhaps it was murder—it would have been easy enough to 
enter her small house, and why was she all dressed up and wearing makeup on the day 
of her death? Or perhaps there was even an unwanted pregnancy. Why else might her 
father have changed his mind and refused to allow an autopsy?39 Although Yarmen, 
like Nurdinsyam, is very careful not to say that there was any proof that these 
alternative explanations might be true, he nevertheless raised them. 

For journalists who side with AJI, however, these explanations are konyol, or 
ridiculous.40 They point to the note that was found in her bag several days after her 
death: 

Dad, please forgive me, I caused you shame with everyone. But I swear that 
I’ve never sold myself to anyone. That night I just wanted to watch a 
keyboardist at Langsa; I was just hanging out in a field with my friends.  
I don’t know what to do anymore. Just let me look for my own life now. I’m no 
use anymore … I hope you don’t hate me … Dad, I’m so sad I can’t meet you, 
please forgive me. And my brothers too. I love you Dad.41 

For Taufik Al Mubarak and his friends at AJI, it was clear that Putri had killed 
herself because she was depressed and under pressure (tertekan) as a result of the 
story in Prohaba. In their eyes, Serambi was wrong. “Putri was sixteen years old,” 
Taufik said. “And if you are going to call someone a prostitute, you have to have 
                                                   
38 Yarmen, interview December 19, 2017. 
39 Yarmen, interview, December 22, 2017.   
40 Uzair, interview, December 22, 2017. 
41 Putri was obviously agitated when she wrote the note, and used a lot of slang. The translation is mine. 
Here is the original: “Ayah …, maafin Putri ya yah, Putri udah malu-maluin ayah sama semua orang. Tapi 
Putri berani sumpah kalau Putri gak pernah jual diri sama orang. malam itu putri cuma mau nonton kibot 
(keyboard/organ tunggal-red) di Langsa, terus Putri duduk di lapangan begadang sama kawan-kawan 
Putri.  
Sekarang Putri gak tau harus gimna lagi, biarlah Putri pigi cari hidup sendiri, Putri gak ada gunanya lagi 
sekarang. Ayah jangan cariin Putri ya … !!, nanti Putri juga pulang jumpai ayah sama Aris (adiknya). 
Biarlah Putri belajar hidup mandiri, Putri harap ayah gak akan benci sama Putri, Ayah sayang kan sama 
Putri … ???”  
Putri sedih kali gak bisa jumpa Ayah, maafin Putri ayah... Kakak sayang sama Aris, maafin kakak ya … 
(Putri sayang Ayah).” See “Malu Dituduh Pelacur oleh Polisi Syariah Aceh, Putri Memilih Bunuh Diri,” 
http://forum.idws.id/threads/malu-dituduh-pelacur-oleh-polisi-syariah-aceh-putri-memilih-bunuh-
diri.443341/ 



 Journalism and Competing Ethical Standards  

 

47 

proof—in Islam too! Accusing someone of zina (adultery), you need proof.”42 When 
asked about Yarmen and Nurdinsyam’s point that Putri had already confessed to being 
a prostitute in the BAP or official report, Taufik retorted, “We didn’t make it into an 
issue whether or not Putri was a prostitute. This is her concern. But accusing her of 
being a whore, without concrete evidence, this is not permitted.” 

“Read the Press Council’s decision,” he added.  
For Taufik and his friends at AJI, it is clear that what was really at stake was the 

honor (martabat) of Serambi Indonesia. When the journalists who established the 
Caucus to defend Islamic shariʿa walked out, what they were really defending was the 
newspaper, not Islamic shariʿa. “It’s like this,” Taufik said. “KWPSI used the religious 
sentiment to attack AJI. Because people here are the most enthusiastic when they are 
invited to defend religion. So it was as if what was done by AJI was an attack on 
Islamic shariʿa, but it was not. At AJI there are many who are more pious (lebih alim) 
than those at Serambi.”43  

 
KWPSI 

A cool breeze floats through the second floor of the open-air Rumoh Aceh, a traditional 
house converted into a restaurant.44 Fifteen or so young men are sitting on the balee 
[raised platform] listening intently to the lesson. Yellie, Ihan, and I are late in arriving, 
and we sit in the back. I whisper to Yellie, “why are there no other women here”? Yellie 
explains that it’s because the program starts at 9:00 PM, and it’s difficult to go home when 
it ends. 

The room has a portable loudspeaker system, which drowns out the sounds of motorcycles 
on the street below. The ustad [religion teacher], Dr. Abizal, a professor of Dakwah at 
the National Islamic University Ar-Raniry, is speaking on the topic of tolerance towards 
non-Muslims. Although everyone seems to be listening intently, it was clear that I was the 
intended audience. When I later commented on this, everyone was pleased, although I don’t 
think they understood that what I was really wondering was what they talk about when 
there is no international visitor present.  

KWPSI meets every Wednesday night for a pengajian, or lesson. I was told that the 
subject is always topical, and that the meeting is open to everyone, including non-
journalists. On the night I attended, most of the people there seemed to be non-
journalists. When the session was over, probably two-thirds of the men who greeted 
me offered their hands, and nearly everyone wanted to have a picture. 

When I met Arif Ramdan, one of the founders of KWPSI, he told me that at the 
beginning, the plan was to establish a kind of advocacy group. “Don’t make news 
stories that are negative about the qanun,” he said. “People who do wrong, violate the 
qanun, write about that—go ahead! But don’t be negative about shariʿa. Things that are 
wrong, please improve them. But don’t say that shariʿa is wrong, too.”45 According to 
                                                   
42 Taufik, interview. 
43 Taufik, interview. 
44 I attended KWPSI’s pengajian on December 20, 2017. 
45 Arif Ramdan, interview, July 30, 2018. 



 Janet Steele 

 

48 

 

Arif, the establishment of the Caucus attracted a lot of attention, including from 
groups who wanted to use it for more radical ends.46 He refused these offers, saying, 
“We were founded to raise the consciousness of journalists, so that they would be 
good and truthful in their reporting. Radical Islam—I didn’t want that.”  

The group’s membership has fluctuated. Arif said that today, KWPSI’s WhatsApp 
group consists of thirty journalists and about sixty-six non-journalist “sympathizers,” 
which makes it approximately the same size as AJI Banda Aceh. The Caucus also has a 
five-member board of advisors that comprises many of Aceh’s senior journalists, 
including Serambi publisher Sjamsul Kahar, Harun Keuchik Leumiek (Harian Analisis), 
and Bustaman Ali (PWI). All five members of the board began working during the 
Suharto era, all are members of PWI, and all are perceived as being close to political 
power. Although Arif said that KWPSI receives no funding from the local government, 
he acknowledged that it attracts “donations” from Islamic organizations that care 
about its mission. It also attracts donations from local businesses that would perhaps 
like to be seen as defenders of shariʿa.”47  

What is the point of KWPSI? Even after attending a session, it is not clear to me 
why Shariʿa Islam in Aceh needs defending. Although its critics suggest that the 
Caucus was established only to defend the interests of Serambi, it is nevertheless true 
that after five years the organization is still going strong.  

 
Discussion: Whose Shariʿa? 

Tempo editor Jajang Jamaludin is based in Jakarta. About one week after Putri’s 
suicide, he, together with Lhokseumawe reporter Imram MA, wrote a story about the 
case for the magazine’s “Law” section. Among other things, the story noted that there 
had been rumors that Putri was connected with a germo, or pimp, and that she had 
“confessed” in a signed statement to the Shariʿa Police. Observing that neither of 
these things could be confirmed, Jajang said that they were not relevant to the story 
anyway.48 

In addition to a detailed chronology of the girl’s arrest, detention, and death, 
Tempo’s story pointed to several “odd” aspects of what the police ultimately ruled to 
be a suicide.49 Although the magazine’s report mentioned the story published in 
Prohaba, it did not point to it as the cause of Putri’s death. The Tempo article concluded, 
instead, with a quote from the head of the National Commission on Violence Against 
                                                   
46 Arif was somewhat cagey about explaining what he meant by this, saying only “They telephoned me 
each morning. From Solo. When I say Solo, you know, right? I had to say ‘the Caucus is not like that, we 
are not a gerakan aksi [action movement].’” Home to many militant groups, Solo has been described as 
Indonesia’s “radical heartland.” See I Made Sentana and Tom Wright, “A New Generation of Terrorists 
Graduates in Indonesia’s Radical Heartland,” Wall Street Journal, January 17, 2016. 
47 One such group was Bank Aceh. Uzair, the CEO of Aceh’s Radio Antero, pointed out that many 
businesses in Aceh would be willing to give money to KWPSI in order to be recognized for their support 
of shariʿa. As proof, he showed me a handsome black jacket emblazoned with the KWPSI logo on one side 
and the words “Bank Aceh Shariah” on the other.  
48 Jajang Jamaludin, interview, January 11, 2018. 
49 These included the way in which her knees were bent and her feet touching the floor, and the fact the 
beam from which she was hanging was only a few inches above her head.  



 Journalism and Competing Ethical Standards  

 

49 

Women, expressing the hope that Putri would be the last victim of these “repressive 
regulations.”50  

Despite Jajang’s careful construction of the story, Tempo magazine was attacked as 
“anti-shariʿa” in “Islamic media,” such as Hidayatullah.51 As a result, Jajang, a graduate 
in politics from Bandung’s Padjajaran University, who has worked at Tempo since 2000, 
was labeled a disciple of “godfather” Goenawan Mohamad. He told me that he even 
received a call on his personal cell phone from someone who asked, “Are you still a 
Muslim? Do you still pray?” He said that he had responded, “Yes, I am Muslim, but I 
come from a tradition of tolerance.”52 

Tempo, which I’ve described elsewhere as “cosmopolitan” if not exactly “liberal,” 
has reported extensively on the implementation of shariʿa.53 A cover story published 
nearly a year before Putri’s death focused not only on shariʿa’s formal implementation 
in Aceh, but also on its partial implementation in other regions. The magazine pointed 
out that local bylaws discriminated against women—who are most affected by 
regulations regarding both dress and behavior—and the poor. Those who were caned 
most often, according to the magazine, were those who had violated the qanun that 
forbids gambling, and these individuals were generally from the lower classes. Tempo 
quoted Rusydi Ali, the head of the Aceh Shariʿa Council, as explaining the discrepancy 
this way: “There are never any big fish gamblers who are caned because usually they 
gamble in Medan, Singapore, or stay in Aceh in private homes or other secret places, 
so it is difficult to prove.”54 

Moreover, as Tempo’s sources pointed out, although it is possible to appeal a 
decision of the shariʿa court, most of the people who get caught in raids are either 
unaware of this or do not have the financial means to hire a lawyer who can defend 
them. “Because of this,” the magazine concluded, “there have been many accusations 
of unfairness in the implementation of the qanun, which only sweep up the little guy. 
[The poor] tend to be resigned to their punishment. Meanwhile, the rich have more of 
an opportunity to escape the legal net because they are willing to pay for an expensive 
lawyer.”55  

Michael Feener observed much the same thing in his analysis of a feature called 
“text messages to the editor” in Metro Aceh, a yellow paper owned by the Jawa Pos 
group that competes with Prohaba. He noted “the widespread opinion that the state 
shariʿa regulations have tended to be disproportionately applied to the ‘lower and 
marginal classes.’”56 
                                                   
50Jajang Jamaludin and Imran MA.,“Surat Terakhir Dari Putri,” Tempo, September 17, 2012. Goenawan 
Mohammad’s Catatan Pinggir of September 17, 2012, entitled “Leda,” was published “in memory of Putri, 
16 years old, who killed herself after being called a prostitute by the syariah police in Langsa, Aceh.” 
51“Tulisan Tempo yang Menyakiti Umat Islam,” Hidayatullah.com, October 12, 2012, https://www. 
hidayatullah.com/redaksi/surat-pembaca/read/2012/10/12/1634/tulisan-Tempo-yang-menyakiti-umat-
islam.html 
52 Jajang, interview. 
53 Steele, Mediating Islam, chapter 5. 
54 “Tajam ke Bawah, Tumpul ke Atas,” Tempo, August 29, 2011. 
55 “Tercoreng Dakwaan Mesum,” Tempo, August 29, 2011. 
56 Michael Feener, “Hand, Heart and Handphone: State Shariʿa in the Age of the SMS,” Cont Islam 7 
(2013): 22. 



 Janet Steele 

 

50 

 

Thus, it was not only those from outside Aceh who want to “attack” shariʿa. 
Indeed, as Jakarta Post editor Nezar Patria told me, although “everyone in Aceh 
supports shariʿa,” there are plenty of criticisms as to how it has been implemented.57 

 
The Press Council’s Decision, AJI’s Apology 

The case of Prohaba was settled quickly. The Press Council issued its findings on 
Prohaba, Aceh Tribune News, and Waspada on October 25, 2012. As previously noted, the 
Press Council found that all three publications had violated the journalists’ Code of 
Ethics, ruling that each had violated Article 3, which states: “Indonesian journalists 
always test information, report in a balanced way, don’t mix fact and judgmental 
opinion [opini yang menghakimi], and apply the principle of innocent until proven 
guilty.”58 

Meanwhile, AJI apologized to Serambi, and settled out of court. The decision to do 
so did not sit well with several members of the organization, who told me privately 
that they were “disappointed” and “did not agree.” The decision to apologize had been 
a pragmatic one—there was considerable concern that if an agreement was not 
reached, Taufik would go to jail.  

 
No Clear Consensus 

As Robert Hefner has noted, “Ethical understandings are not hermetically sealed 
from the world, but rather emerge from the efforts of real human actors who engage 
Islamic traditions even as they are involved in other life projects and influenced by 
other ethical norms”59 In the case of Prohaba versus the Alliance of Independent 
Journalists, everybody involved claimed to support shariʿa, and was 100 percent 
convinced of the righteousness of their positions. While critics of Serambi Indonesia 
argued that the establishment of KWPSI had more to do with defending the honor of 
the newspaper than it did with defending Islamic shariʿa, the perception that shariʿa 
was being attacked by outsiders—the Ford Foundation, Human Rights Watch, and 
even “liberal” media like Tempo—only added fuel to the fires that were already burning 
along the “rough road” of everyday entanglements. 

There was considerable self-interest at stake in each of the positions outlined. This 
self-interest became particularly obvious in discussions of the proposed Qanun 
Penerbitan dan Penyiaran (Publishing and Broadcasting Bylaw). Under consideration 
by the local people’s consultative assembly, the proposed ordinance would, according 
to Serambi managing editor Yarmen, regulate how ustad were interviewed by female 
newscasters, and monitor billboards to make them more in keeping with shariʿa. Like 
Yarmen, Prohaba managing editor Nurdinsyam—who otherwise supports the 
implementation of shariʿa in Aceh—is also opposed to these proposed qanun, calling 
                                                   
57 Nezar Patria, interview, January 4, 2018. Nezar is also the son of Serambi’s publisher. 
58 See Pernyataan Penilaian dan Rekomendasi (PPR) Dewan Pers Nomor: 15/PPR-DP/X/2012, 16/PPR-
DP/X/2012, and 17/PPR-DP/X/2012. 
59 Robert Hefner, “Shariʿa Law and the Quest for a Modern Muslim Ethics,” in Shariʿa Law and Modern 
Muslim Ethics, ed. Robert Hefner (Bloomington: Indiana University Press, 2016), 3. 
 



 Journalism and Competing Ethical Standards  

 

51 

them unnecessary. There is already the Press Law, he argued, and publishing and 
broadcasting should stay outside of the realm of government regulation. Yet just how 
principled is this stand? A quick look at Prohaba reveals not only vulgar language, but 
also photos of “celebrities” wearing clothing that is hardly shariʿa compliant. The 
proposed ordinance would not only regulate broadcasting and billboards, they would 
probably shut down Prohaba as well. 

By now it should be clear that although “everyone” in Aceh supports shariʿa, 
“shariʿa” means very different things to different people, and even those who follow 
shariʿa in their own lives may object to positive law regulating behavior for themselves 
and others. As Lombardi has noted, the irony of this kind of “Islamic law” is that the 
judges who apply the code “simply apply the rule as written, and … [need not] have 
any knowledge of how the law [was] derived.”60  

The case of Putri Erlina suggests that divisions within the journalists’ community 
over competing ethical standards reflect a larger controversy within the public sphere, 
and that as of yet there is no clear consensus on the implementation of Islamic 
criminal bylaws in Aceh. Similarly, in the Alliance of Independent Journalists’ 
accusation against Prohaba, and Serambi’s counter-accusation against AJI, both parties 
claimed that there had been a violation of the fundamental ethics of journalism—
whether it was the injunction not to report without evidence, or the crime of 
defamation. In this way, the discussion of press ethics resembles the discussion of 
shariʿa—something that everyone formally “supports,” but which is still highly 
contested in everyday practice. With its reputation and potentially thousands of 
dollars of advertising revenue at stake, Serambi used the most powerful weapon in its 
arsenal—the anti- defamation law—against the Alliance of Independent Journalists. 
Although everyone I spoke with invoked shariʿa to defend or justify an ethical position 
he or she had already reached, the actual route there was not only “rough,” in many 
cases it also had nothing at all to do with Islam. 
                                                   
60 Clark B. Lombardi, quoted in Hefner, “Sharia Law and the Quest for a Modern Muslim Ethics,” in 
Shari’a Law and Modern Muslim Ethics, ed. Hefner, 11. 




